Ze zijn binnenkort verkrijgbaar en gaan zorgen voor een heuse revolutie in de marketingwereld. Een paar maanden geleden kreeg ik vanuit mijn opleiding een gastcollege over het beruchte kastje met mega krachten. Het is nu tijd om er wat meer over te vertellen.

What is iBeacon?
iBeacons zijn als het ware kleine bluetooth-apparaatjes. Deze apparaatjes kunnen communiceren met apps op jouw telefoon. Ze kunnen namelijk in precisie vertellen waar jij bent, of waar je bent gesignaleerd. iBeacons zorgen dus voor ‘location awareness’. Waar het in eerste instantie om gaat bij iBeacons is ‘indoor location awareness’ het registreren van een potentiële klant in de omgeving van de winkel of in de winkel zelf. Wanneer je gesignaleerd bent kan een iBeacon met jou communiceren en bijvoorbeeld een exclusieve of persoonlijke aanbieding doen. Nu hoor ik je denken, maar dit gaat mij toch enorm veel batterij kosten als ik dit wil gaan gebruiken. Nee, het tegendeel is waar. Je merkt in stroomverbruik niet dat je in contact staat met een iBeacon. Hier een voorbeeldje: Experiment iBeacon

What is going to change?
Normaal gesproken ga je zelf op zoek naar een leuke korting of aanbieding, maar nu vertelt een personal shopping assistent, die in contact staat met iBeacons, je waar je naar toe moet.

Breaking news
De eerste pilots zijn gestart in Nederland. Een app genaamd Treatz start in het centrum van Amsterdam een experiment. Ze gaan kijken of ze de Nederlandse consumenten kunnen verleiden om winkels in te gaan met de exclusieve en persoonlijke aanbiedingen. Er zijn 17 winkeliers die meedoen aan deze pilot.

ibeacon

Photo by: JNXYZ Education