Nadat ik werd benoemd als één van de 16 jonge PR talenten van Nederland (juli, 2014) kwam Logeion Young Professionals in beeld. Ze waren geïnteresseerd in wie ik was en wilden een interview met mij. En daar sta ik dan op de homepage van Logeion Young Professionals. Lees het officiële artikel op de website van Logeion Young Professionals.

Young Professional uitgelicht: Freek Snelting

De toekomstige generatie jonge communicatieprofessionals is divers. Wie zijn al die young professionals eigenlijk? Elke maand stellen we een Logeion Young Professional aan je voor. Dit keer Freek Snelting, student Communicatie aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Wie is hij, wat drijft hem en waarom vindt hij communicatie zo leuk?

Vertel eens, wie ben je en wat doe je?
Aangenaam. Mijn naam is Freek Snelting. Ik ben 22 jaar en studeer Communicatie aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Naast mijn studie ben ik lid van de Opleidingscommissie van de opleiding Communicatie, voor zowel Arnhem als Nijmegen. Vorig jaar hebben wij een geslaagde accreditatie gehad en zat ik in de borging groep tijdens de accreditatie zelf. In het derde jaar heb ik stage gelopen bij FC Twente en vervolgens de minor PR & Mediarelaties gevolgd. Ik ben onlangs gestart met het vierde jaar van de opleiding.

De afgelopen jaren word ik steeds vaker gevraagd om bedrijven of zelfstandigen te ondersteunen met hun communicatie. Zo kreeg ik bijvoorbeeld de vraag hoe een EHBO vereniging meer cursisten kon krijgen voor een nieuwe basiscursus EHBO. De EHBO vereniging dacht zelf aan een advertentie in de krant, maar ik hielp ze aan een geslaagde Facebook campagne. Er was maar ¼ van het budget nodig en toch zat de cursus voor het nieuwe kalenderjaar vol. Ook hielp ik een zelfstandige aan een logo, visitekaartje en een maatschappelijk betrokken bedrijfsvisie. De architect in kwestie wilde voor zichzelf beginnen, maar had geen affiniteit met deze belangrijke aspecten van een bedrijf runnen. Naast deze ‘opdrachten’ hou ik ook mijn eigen website bij: freeksnelting.nl. Ik blog over trends, ontwikkelingen en onderwerpen die ik belangrijk vind of die mij aanspreken. Ik zou zeggen, neem een kijkje.

Waarom heb je gekozen voor een communicatieopleiding? Wat spreekt je het meest aan binnen het communicatievak?
Voordat ik begon met de opleiding Communicatie heb ik eerst op het MBO gezeten. Ik studeerde destijds Marketing & Communicatie en ik maakte kennis met een flexibel en gekleurd vakgebied. Het zijn begrippen die mij altijd bijblijven, omdat in het vakgebied geen enkele dag hetzelfde is. Dat is ook iets wat ik bij mijn drie stageadressen heb gezien en meegemaakt. Je komt elke dag weer voor nieuwe uitdagingen te staan en het is aan jou hoe jij er mee omgaat. Tijdens een crisis moet je adequaat reageren en het bij de feiten houden. Wanneer er iets intern gecommuniceerd moet worden ga je daar heel anders mee om of wanneer je de afdeling marketing & commercie moet ondersteunen. Het is een vakgebied waarbij je jezelf kan testen en het resultaat terugziet. Een vakgebied waarbij je mensen informeert, voorlicht, overtuigt of overhaalt een bepaald gedrag te vertonen. Een vakgebied dat bij mij past.

In welke rol zie jij jezelf als communicatieprofessional over een paar jaar?
Na mijn studie ben ik nog niet klaar. Ik wil nog een Universitaire Master gaan volgen. Op dit moment zit ik te denken aan Consumenten Psychologie in Leiden. Dan begin ik met een pre-master van een jaar en daarna kan ik de master zelf gaan volgen. Wanneer ik daarmee klaar ben zie ik mijzelf graag werken bij een multinational als PR adviseur.

Welke uitdagingen zie jij voor communicatiestudenten? Jouw tip voor andere communicatieprofessionals?
Als ik kijk naar het vakgebied dan denk ik dat de geslaagde communicatiestudenten moeten meegaan met de tijd. De wereld waarin wij leven verandert met de dag en veel studenten onderschatten dit. Blijf op de hoogte en blijf jezelf verrijken met nieuwe theorie en informatie.

Waar haal jij je inspiratie vandaan?
Van gastdocenten. Dit zijn ondernemers of mensen uit het bedrijfsleven die je laten zien dat goede communicatie weldegelijk invloed heeft op de bedrijfsprestaties. Daarnaast krijg ik inspiratie van bepaalde docenten op school, vrienden en websites die alle trends en ontwikkelingen goed in de gaten houden. Zaken die mij interesseren of juist inspireren om er mee aan de slag te gaan.

Waar haal jij je nieuws vandaan? Hoe blijf jij op de hoogte van laatste trends, nieuws en ontwikkelingen (binnen het communicatievak)?
Websites als: Marketingfacts en Frankwatching. Via Twitter volg ik: Communicatieprofessionals, reputatiemanagers, PR adviseurs, journalisten en lobbyisten. Daarnaast de communicatie community: Adformatie, Logeion en Communicatieonline.

Jouw motto?
Je kan alles bereiken, maar je moet er keihard voor werken. Nooit opgeven en er altijd 100 procent voor gaan. Waar een wil is, is een weg!

Wat vond jij in de afgelopen periode een knap staaltje communicatie (of juist niet)?
Ik ben de afgelopen periode veel goede en heel veel slechte communicatievoorbeelden tegen gekomen. Maar iets wat ik echt bewonder is de manier waarop de KLM en de NS communiceren via Twitter en andere sociale media. De NS bijvoorbeeld kan op een hele leuke en humoristische manier reageren op reizigers, maar kan ook serieuze vragen beantwoorden wanneer daarom wordt gevraagd. Ook  de KLM begrijpt en gebruikt deze aanpak om klanten te informeren en te woord te staan. Echt petje af voor deze communicatieprofessionals.

En als laatste, waarom moet iedereen in communicatie-Nederland jou in de gaten houden?
Ik ben van velen markten thuis. Ik ben een ambitieus en een nieuwsgierig persoon. Ik heb altijd een doel voor ogen en wil dat dan ook bereiken. Ik sta voor goede communicatie en wil communicatie-Nederland, maar ook het bedrijfsleven laten zien dat communicatie van essentieel belang is voor een goede bedrijfsvoering. Geen of weinig communicatie betekent dat je niet het maximale uit je bedrijf haalt en kansen mist. En ik hoop in mijn toekomstige carrière te laten zien hoe je deze kansen kunt vinden en benutten!

Bron: Logeion Young Professionals