De resultaten, van de Facebook campagne, zijn bekend!

Voordat we konden starten met de campagne moest de EHBO vereniging Doetinchem eerst een Facebook pagina aanmaken. Dit heb ik samen met de vereniging gerealiseerd, maar nadat de pagina is aangemaakt bent u nog niet klaar. Als de Facebook pagina eenmaal bestaat is het erg belangrijk dat de pagina ook wordt voorzien van inhoud en het is ook verstandig om al wat ‘likes’ te genereren.

Toen de Facebook pagina klaar was voor gebruik heb ik samen met de EHBO vereniging Doetinchem gekeken naar hoe wij de doelgroep het beste konden bereiken. We zaten namelijk twee weken voor oud & nieuw en daarna start het nieuwe jaar wat betekent dat veel mensen goede voornemens hebben.

Samen hebben wij ervoor gekozen om twee advertenties te plaatsen. Elke advertentie was twee weken online, zodat we een volle maand konden adverteren. De eerste kwam in december online tot oudjaarsdag en de tweede lieten we starten op 2 januari 2013. Het budget was summier. Per advertentie was er €20,- beschikbaar wat ons totaal budget bracht op €40,-.

Facebook is een ideaal marketing instrument dat ervoor zorgt dat de €20,- netjes wordt verspreid over de twee weken, zodat de advertentie elke dag een x aantal keer online te zien is.

Maar wat hebben de twee advertenties uiteindelijk opgebracht? Hier de resultaten op een rijtje:
77 clicks (het aantal mensen dat op de advertentie heeft geklikt)
36.203 weergegeven
44 acties ‘waarvan 5 vind ik leuk’
5.450 waarvan 879 sociaal bereik

105 clicks (het aantal mensen dat op de advertentie heeft geklikt)
57.929 weergegeven
21 acties ‘waarvan 8 vind ik leuk’
7.646 waarvan 943 sociaal bereik

Het aantal clicks en acties zijn niet bepaald hoog. Dit komt omdat EHBO nou niet bepaald een hot iets is in Nederland. Maar de resultaten vallen zeker niet tegen, want als we het aantal aanmeldingen erbij halen dan kan ik u trots mededelen dat er 8 aanmeldingen waren van €215,-. Met daarbij het goede nieuws dat de EHBO vereniging Doetinchem is gestart met een nieuwe EHBO cursus.